تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
حمام سلطان امیر احمد کاشان کجاست؟

حمام سلطان امیر احمد کاشان کجاست؟

اگر دوست دارید شهری با مجموعه ای از شگفتی انگیز ترین نمونه های معماری تاریخی ایران آشنا شوید. اگر در پایتخت پرهیاهوی ایران هستید و به دنبال مقصدی نزدیک برای سفرهای آخر هفته تابستانی می گردید، پیشنهاد این هفته بازدید از شهر زیبای کاشان و خرید تور داخلی ارزان است.
کاشان مقصد و شهر توریستی است که شما را به سده های مختلف تاریخی ایران می برد. از هر دوره معماری ایران در این شهر آثار و بناهای تاریخی به یادگار مانده است.
اما در این مجال، شما را به بازدید یکی از مهمترین اماکن معماری شهری مسلمانان ایرانی، یعنی حمام، یکی از پنج عنصر اصلی شهرهای ایرانی (مسجد، بازار، خانه، حمام، آب انبار) دعوت خواهیم کرد.

شاردن، جهانگرد معروف فرانسوی می گوید: « گرمابه های کاشان فوق العاده عالی، خوب و تمیز هستند ».
اگر به متون دوران های مختلف تاریخی نگاهی گذرا داشته باشیم خواهیم دید که در همه دوره های اسلامی، حمام های عمومی فراوانی در شهر های مسلمین وجود داشته و با توجه به تعداد آنها در هر شهر، از حیث اهمیت قابل مقایسه با مساجدند. حمام تاریخی سلطان امیراحمد نمونه ای از منحصر بفرد ترین از حمام های عمومی محلات اعیانی قدیم ایران از نظر معماری و تزئینات با وسعت 1102 متر مربع در شهر کاشان است که در محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی کاشان واقع شده است. وجه تسمیه آن به جهت مجاورت با امامزاده سلطان امیر احمد می باشد.

بخش های مختلف حمام سلطان امیر احمد

دو بخش کوچک و بزرگ حمام به ترتیب شامل قسمت هایی همچون جلو خان ، سردر ورودی ، هشتی ، راهروهای ارتباطی ، سربینه ، میان در، ‌گرم خانه، خزینه، صفه شاه نشین، اتاق نظافت، تون، گربه رو (چپیله)، دستک، برف انداز، جام خانه و چاه خانه می باشد . البته دو فضای اصلی در حمام های قدیمی به ترتیب 1ـ سربینه 2ـ گرم خانه می باشد .


فضای اول حمام، بینه یا سربینه، رختکن و جای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده، که مهم ترین و زیبا ترین فضای حمام است. بیشترین تزیینات حمام ، همیشه در بینه است . کف بینه و غرفه های اطراف آن معمولاً سنگی است .فضایی وسیع و پر تزیین با گنبدی بزرگ و حوضی در میان، در اطراف فضای میانی بینه، سکوهایی برای استراحت وجود دارد.
نورپردازی منظم بینه برتاثیر این تزیینات می افزاید. حوض درون سربینه و فواره آن، آرامش فضا را دوچندان می کند. هوای بینه را نیمه گرم می کردند تا مراجعان یکباره با هوایی گرم مواجه نشوند وهمچنین در هنگام خروج از گرم خانه ، سلامتشان در خطر نیفتد.
بنای فعلی سربینه آن بازمانده دوران قاجار می باشد. در واقع از آثار به جا مانده دوران قبل از زلزله معروف 1192 هـ . ق کاشان قدمت این حمام را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند و لیکن بنای فعلی سربینه آن بازمانده دوران قاجاراست.
فضای دوم در گرم خانه، محل شستشو و تطهیر بدن می باشد. گرم خانه اغلب فضایی ساده تر از بینه است که گوشه هایی برای نشستن و شستشو دارد .
از دیگر شاهکارهای بنا، بام زیبای آن می باشد. بام این حمام، یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران بوده که روی هر گنبد، شیشه‌های عدسی محدب قرار گرفته تا ضمن تامین نور کافی برای قسمت‌ های مختلف حمام، مانع دید به داخل شود.
این حمام ها با معماری عالی ویژگی های خاص یکی از از جمله حمام های معروف کاشان می توان به گرمابه های باغ فین، حمام سلطان امیر احمد، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و... اشاره کرد. البته حمام های میرعماد، اردهال و ملاقطب هم در زمره حمام های قدیمی بوده اند .

حمام سلطان امیر احمد کجاست؟ برروی نقشه کلیک کنید


منبع: فاینداتور
پیشنهاد توریابی
کاشان گوهر درخشان ایران در دل کویر
۱۷۱۹ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading