تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
مسجد توران شاه

مسجد توران شاه

۱۳۹۶/۰۲/۲۴

 این مسجد که در بخش مرکزی شهر تور قشم قرار گرفته از جمله قدیمی ترین مساجد جزیره به حساب می آید که البته در طول سده ها مورد آسیب هایی قرار گرفته و به سبب آن تعمیراتی در آن انجام گرفته است.

در زمان یورش مغولان به خاک ایران، ایرانیان زیادی پا به فرار گذاشته و در مناطق امن اسکان میگزیدند، از جمله طایفه ای به نام «توران» که رییس آن را « تورانشاه» مینامیدند به جزیره ی قشم آمده در آنجا اسکان گزیده اند.
شخص تورانشاه که شخصی دارای جاه و مال بوده در جزیره ی قشم به انجام اقداماتی نظیر ساخت حمام، مسجد و بارگاه همت میگمارد، که این سازه ها با نام خود او تورانشاه معرفی و معروف شده اند. الان هم در قشم یک روستایی با نام آبادی توریان وجود دارد که از آن زمان به یادگار مانده است منسوب به همان طایفه.

 

در این مسجد یک منبرآیینه کاری شده از جنس چوب قرار داشته که به دلیل زلزله ای که در سال 1115 هجری قمری در جزیره ی قشم رخ میدهد به زیر آوار میرود و خود مسجد هم دچار آسیب های شدیدی میشود.

 

البته مردمان شهر همت گماشته و به بازسازی مسجد پرداخته اند و منبر چوبین آیینه کاری شده را که دچار شکستگی هایی شده بود از دل خاک بیرون آورده اند و این اقدام به جای آنان سبب حفظ آن منبر برای ما شده است و امروزه گردشگرانی که در تور قشم شرکت میکنند میتوانند از این اثر بازدید کنند.

 

 

۱۶۰۴ ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading